Motto: "Pravda je ako hlávka kapusty ponáraná do kade špinavej vody klamstiev a lží. Nech robíte , čo robíte, kapusta aj pravda vždy nakoniec vypláva na povrch" Anonymus ze Záhorá
Niektorí páni a panie poslanci už toho za pár rokov , čo sa „zaoberajú“ pre nich vďačnou témou domáceho využívania palív stihli natárať dosť veľké hromady výmyslov , dezinformácii a klamstiev.
Niektorí páni a panie poslanci už toho za pár rokov , čo sa „zaoberajú“ pre nich vďačnou témou domáceho využívania palív stihli natárať dosť veľké hromady výmyslov , dezinformácii a klamstiev.
Chcete pár príkladov?
Tak napríklad poslanci SaS donedávna tvrdili, že z Hornej Nitry sa baníci
v prípade uzavretia baní bez problémov dostanú do práve stavanej
automobilky pri Nitre za hodinu., teda 60 minút.
Tento priehľadný
hoax bol veľmi rýchlo vyvrátený.
Postačí na to obyčajný plánovač ciest v hociktorom mobile a počítači, výpočet zvládajú aj autonavigácie.
Postačí na to obyčajný plánovač ciest v hociktorom mobile a počítači, výpočet zvládajú aj autonavigácie.
Pri peknom
počasí za bieleho dňa sa to nedá stihnúť pod 90 minút.
V noci a pri zlom počasí trvá jedna
cesta (tam alebo späť) ešte dlhšie.
Žiadna nová spojnica medzi Nitrou
a Prievidzou sa stavať neplánuje, bude sa stavať len obchvat Prievidze
a prepoj na Trenčín.
Preto poslanci a poslankyne rýchlo zmenili rétoriku
a vyhlásili, že sa to dá vraj v pohode stihnúť takzvaným „Jaguár expresom“ - špeciálnym vlakom, ktorý bude stáť len na
Hornej Nitre a potom až v Nitre.
To je pekný výmysel, až na jednu maličkosť : žiadny taký
vlak neexistuje, je len v bujnej fantázii poslaneckých výmyselníkov,
ktorí ohýbajú skutočnosti
a vysvetľujú ich tak, ako sa im práve hodí. O niektorých poslancoch sa hovorí, že sú často na drogách, iní vraj slopú alkoholické nápoje. Možno im preto takto myšlienky uletia.
Prehádzať všetky harmonogramy vlakov od
Handlovej cez Topoľčany až do Nitry nie je také jednoduché , ako prehadzovať
politické názory.
Najnovšie začal jeden pán poslanec tvrdiť, že baníkov ani zďaleka
na Hornej Nitre nie je toľko, ako sa uvádza.
Baníkmi sú vraj len tí, ktorí fárajú do baní, tí ostatní na
povrchu banských závodov podľa neho nie sú zviazaní s dobývaním uhlia.
Teda
baníkov je vraj okolo 1700 chlapov.
Vidno že je to odborník „naslovosratý“.
To je totiž to isté, ako
keby tvrdil, že železničiari sú len strojvodcovia a sprievodcovia, teda
tí, ktorí vo vlaku v skutočnosti jazdia.
Výhybkári, posunovači, výpravcovia , údržbári
koľajových zvrškov , montéri rámp a zabezpečovacích zariadení , opravári
vagónov, upratovačky, a mnohí iní pracovníci, ktorí pri zamestananí akurát nesedia v lokomotíve alebo vozňoch,
podľa prímerov pána poslanca železničiarmi asi nie sú!
Jedna perla mysle za
druhou.
Páni a panie poslanci však toho o baníctve veľa nevedia, aj keď
oni sa vidia na úrovni špecialistov, a tvrdia to všetkým ostatným. Keď sa hus úchytkom napasie v zelenom jačmeni, to ešte neznamená, že sa môže hlásiť do pivovaru za vrchného sládka. Nenadarmo sa hovorí: rozumieš tomu ako hus pivu!
Podzemná baňa má na
rozdiel od bežných výrobných podnikov úplne inú štruktúru zamestnancov,
o čom väčšina ľudí netuší.
Každá baňa má výrobných pracovníkov – čo sú
baníci samotní na prípravách a dobývaní, banská doprava, banská elektro
a strojná údržba.
ilustračné foto z internetu: Bloomberg |
Potom je v bani veľká skupina pracovníkov čerpania,
vetrania, merania, geológov, technikov
ktorí to všetko riadia tak aby to do seba zapadalo a namazané koliečka sa
nezadreli. To sú tiež fárajúci baníci.
Keď je baňa nová, fárajúci baníci tvoria väčšinu osadenstva
bane.
Ako baňa rastie a rozširuje sa, početne pribúdajú baníci a baníčky
takzvaného „závesu“.
To sú tí, ktorí sa
na povrchu a v dielňach starajú o prípravu materiálov, ktoré idú
do bane, ktorí opravujú stroje a zariadenia, ktoré sú z bane vynášané
von, preto že sa v bani priamo nedajú opraviť. Je tam armáda pracovníkov, obsluhujúca nákup
materiálov, sklady, pracovníčky práčovní, šičiek opravujúcich pracovné
oblečenia, kúpeľníkov a šatnárov.
Veľké bane majú aj kuchyne ,
autodopravu.
Hornonitrianske bane majú dokonca aj vlastnú železničnú
dopravu s desiatkou kilometrov koľají, celými vlakmi vozňov a lokomotív.
Ak sa domnievate, že v Hornonitrianskych baniach je nejaká
prebujnelá administratíva, ste na omyle. Je to súkromná organizácia, má
zredukovaných úradníkov na minimum.
Posledných 15 rokov počet administratívnych
pracovníkov nikdy neprekročil 10 percent.
Ako baňa postupne starne, a rozširuje sa stále ďalej od
šácht, potrebuje v podzemí stále viac pracovníkov na prerábanie
poškodených chodieb, na vetranie, na čerpanie vzduchu.
Tiež potrebuje viac
dopravárov, preto že dopravné vzdialenosti pre materiál aj časy dopravy pracovníkov
od povrchu na pracovisko sa zvyšujú.
Záves, alebo obslužné činnosti bane preto početne rastú, ale bez nich sa podzemné baníkovanie robiť nedá.
Takto to majú iba baníci v podzemných baniach, nikto
iný.
Žiadny iný druh priemyslu než banský takto nefunguje.
Tvrdiť, že baníci
sú iba tí „výrobní“ fárajúci , je hlúposť a dezinformácia pre ľudí, čo
o baníctve nič nevedia, šírená tými, čo tiež nič nevedia, ale tvária sa ako Encyklopédia svetových vedomostí.
Rozmýšľali sme k čomu prirovnať rozvinutú podzemnú baňu, aby
to v princípe pochopili aj nebaníci.
Možno by to šlo takto:
predstavte si strojársky podnik,ktorý má stroje ako sústruhy, frézy, zváračky,
kaliarne a povrchovú úpravu.
Jediné čo nemá, je zásobovanie materiálom, ktorý opracováva.
Materiál,
ktorý môže spracovávať na finálne produkty je v rozľahlej sústave oddelených
skladových hál niekde na povrchu, ale von mimo skladov nikto nemôže vyjsť.
Keď
sa táto pomyselná strojárska firma dostane do pripraveného skladu suroviny,
postupne z neho povyberá a spracuje všetky kovové polotovary.
Už keď začína
spracovávať jeden zo skladov, nazývaný "úsek" ,partia iných
pracovníkov má rozpracované výstavby spojovacích chodieb k ďalšiemu skladu.
Tretia skupina
pracovníkov sa postupne prepracováva k ďalšiemu skladu surovín na budúcu výrobu
o 10 rokov, aby ho druhá partia mohla detailne pripraviť pre výrobu 5 rokov
predtým než sa do neho výroba so svojimi strojmi presťahuje. Baníci sa v podzemí neustále sťahujú
Keď výrobná jednotka s frézami, sústruhmi spracuje všetok
materiál v tom sklade, kde sídlia na 5 rokov, musí sa kompletne včítane
sťahovania všetkých strojov premiestniť do novopripravenej haly - úseku.
Partia
prípravy sa predtým presunie do podrobnej prípravy iného úseku.
Lenže v tejto pomyselnej bani-strojárni za Vami zostávajú vyprázdené haly, z
ktorých ste už použili všetok materiál. Všetky tie haly aj so spojovacími
chodbami sa musia udržiavať v takom stave, aby sa cez ne dalo prechádzať do administratívnej budovy so šatňami,
sprchami, jedálňou.
Ako výroba
pokračuje, zostáva vám stále viac prázdnych hál a chodieb na udržiavanie v
prevádzkyschopnom stave.
To je ten záves -nevýrobná sféra, vynútená údržba siete .
Keďže zásobovanie nemáte a nebudete mať, pri
každoročnom sťahovaní všetkých strojov do novopripravených hál s materiálom
máte enormné výdavky, aké iné podniky nepoznajú.
Preto je plná ziskovosť baní
možná len pri dobývaní veľmi drahých surovín, alebo ak máte mimoriadne bohaté
ložisko suroviny.
Takto to v baníctve funguje už tisícku rokov.
Rozprávať ľuďom, že môžeme všetko nakúpiť zo zahraničia je
hlúposť.
Vždy sa nájde niekto, kto povie - nepredám, sám mám málo.
Skoro vždy
sa nájde niekto, kto povie , predám, ale lacné to nebude.
Najhoršie je, keď
vznikne nejaká energetická kríza a všetci Vaši dodávatelia povedia - nepredáme, bo je
kríza!
V takom prípade ste v keli, a je čas vydať sa po žobraní a prosíkaní,
ktoré nemusí byť úspešné.
Energia - tepelná aj elektrická - je tovar. Tovar s
ktorým sa obchoduje, a bez ktorého sa nezaobíde nikto z nás, ale zatiaľ sa nedá v malom rozsahu uskladňovať.
Ak nemáte vlastné zdroje energie, ste nahratí - vždy sa
nájde niekto kto ich má, ten kto sa Vás pokúsi držať v šachu, vyšroubovať ceny.
Tak to vo svete a v živote chodí.
Ešte kto takéto bludy šíri: https://dennikn.sk/blog/829687/kto-zatvori-bane-a-kto-kasle-na-ne/
Ešte kto takéto bludy šíri: https://dennikn.sk/blog/829687/kto-zatvori-bane-a-kto-kasle-na-ne/
Komentáre
Zverejnenie komentára