Lži, hoaxy a zavádzania o počte baníkov


Motto: "Pravda je ako hlávka kapusty ponáraná do kade špinavej vody klamstiev a lží. Nech robíte , čo robíte, kapusta aj pravda vždy nakoniec vypláva na povrch" Anonymus ze Záhorá 

Niektorí páni a panie poslanci už toho za pár rokov , čo sa „zaoberajú“ pre nich vďačnou témou domáceho využívania  palív  stihli natárať dosť veľké hromady výmyslov , dezinformácii a klamstiev.
Chcete pár príkladov?

Tak napríklad poslanci SaS  donedávna tvrdili, že z Hornej Nitry sa baníci v prípade uzavretia baní bez problémov dostanú do práve stavanej automobilky pri Nitre za hodinu., teda 60 minút.

 Tento priehľadný hoax  bol veľmi rýchlo vyvrátený.
Postačí na to obyčajný plánovač ciest v  hociktorom mobile a počítači, výpočet zvládajú aj autonavigácie.

Pri peknom počasí za bieleho dňa sa to nedá stihnúť pod 90 minút.  
V noci a pri zlom počasí trvá jedna cesta (tam alebo späť) ešte dlhšie.  
Žiadna nová spojnica medzi Nitrou a Prievidzou sa stavať neplánuje, bude sa stavať len obchvat Prievidze a prepoj na Trenčín.

Preto poslanci a poslankyne rýchlo zmenili rétoriku a vyhlásili, že sa to dá vraj v pohode stihnúť takzvaným „Jaguár expresom“  - špeciálnym vlakom, ktorý bude stáť len na Hornej Nitre a potom až v Nitre.
To je pekný výmysel, až na jednu maličkosť : žiadny taký vlak neexistuje, je len v bujnej fantázii poslaneckých výmyselníkov, ktorí  ohýbajú skutočnosti a vysvetľujú ich tak, ako sa im práve hodí. O niektorých poslancoch sa hovorí, že sú často na drogách, iní vraj slopú alkoholické nápoje. Možno im preto takto myšlienky uletia.    

 Prehádzať všetky harmonogramy vlakov od Handlovej cez Topoľčany až do Nitry nie je také jednoduché , ako prehadzovať politické názory. 

Najnovšie začal jeden pán poslanec tvrdiť, že baníkov ani zďaleka na Hornej Nitre nie je toľko, ako sa uvádza.
Baníkmi sú vraj len tí, ktorí fárajú do baní, tí ostatní na povrchu banských závodov podľa neho nie sú zviazaní s dobývaním uhlia. 
Teda baníkov je vraj okolo 1700 chlapov.  

Vidno že je to odborník „naslovosratý“. 

To je totiž to isté,  ako keby tvrdil, že železničiari sú len strojvodcovia a sprievodcovia, teda tí, ktorí vo vlaku v skutočnosti jazdia. 
Výhybkári, posunovači, výpravcovia , údržbári koľajových zvrškov , montéri rámp a zabezpečovacích zariadení , opravári vagónov, upratovačky, a mnohí iní pracovníci, ktorí pri zamestananí  akurát nesedia v lokomotíve alebo vozňoch, podľa prímerov pána poslanca železničiarmi asi nie sú! 

Jedna perla mysle za druhou.

 Páni a panie poslanci  však toho o baníctve veľa nevedia, aj keď oni sa vidia na úrovni špecialistov, a tvrdia to všetkým ostatným. Keď sa hus úchytkom napasie v zelenom jačmeni, to ešte neznamená, že sa môže hlásiť do pivovaru za vrchného sládka. Nenadarmo sa hovorí: rozumieš tomu ako hus pivu!      
Podzemná baňa  má na rozdiel od bežných výrobných podnikov úplne inú štruktúru zamestnancov, o čom väčšina ľudí netuší.
ilustračné foto z internetu: Bloomberg
Každá baňa má výrobných pracovníkov – čo sú baníci samotní na prípravách a dobývaní, banská doprava, banská elektro a strojná údržba.
Potom je v bani veľká skupina pracovníkov čerpania, vetrania, merania, geológov,  technikov ktorí to všetko riadia tak aby to do seba zapadalo a namazané koliečka sa nezadreli.  To sú tiež fárajúci baníci.
Keď je baňa nová, fárajúci baníci tvoria väčšinu osadenstva bane. 
Ako baňa rastie a rozširuje sa, početne pribúdajú baníci a baníčky takzvaného „závesu“.
  To sú tí, ktorí sa na povrchu a v dielňach starajú o prípravu materiálov, ktoré idú do bane, ktorí opravujú stroje a zariadenia, ktoré sú z bane vynášané von, preto že sa v bani priamo nedajú opraviť.  Je tam armáda pracovníkov, obsluhujúca nákup materiálov, sklady, pracovníčky práčovní, šičiek opravujúcich pracovné oblečenia, kúpeľníkov a šatnárov.  
Veľké bane majú aj kuchyne ,  autodopravu. 
Hornonitrianske bane majú dokonca aj vlastnú železničnú dopravu s desiatkou kilometrov koľají, celými vlakmi vozňov a lokomotív.  

Ak sa domnievate, že v Hornonitrianskych baniach je nejaká prebujnelá administratíva, ste na omyle. Je to súkromná organizácia, má zredukovaných úradníkov na minimum. 
Posledných 15 rokov počet administratívnych pracovníkov nikdy neprekročil 10 percent.

Ako baňa postupne starne, a rozširuje sa stále ďalej od šácht, potrebuje v podzemí stále viac pracovníkov na prerábanie poškodených chodieb, na vetranie, na čerpanie vzduchu.
 Tiež potrebuje viac dopravárov, preto že dopravné vzdialenosti pre materiál aj časy dopravy pracovníkov od povrchu na pracovisko sa zvyšujú. 
Záves, alebo obslužné činnosti bane preto početne rastú, ale bez nich sa podzemné baníkovanie robiť nedá.  
Takto to majú iba baníci v podzemných baniach, nikto iný.
 Žiadny iný druh priemyslu než banský takto nefunguje.
 Tvrdiť, že baníci sú iba tí „výrobní“ fárajúci , je hlúposť a dezinformácia pre ľudí, čo o baníctve nič nevedia, šírená tými, čo tiež nič nevedia, ale tvária sa ako Encyklopédia svetových vedomostí.

Rozmýšľali sme k čomu prirovnať rozvinutú podzemnú baňu, aby to v princípe pochopili aj nebaníci.

 Možno by to šlo takto: predstavte si strojársky podnik,ktorý má stroje ako sústruhy, frézy, zváračky, kaliarne a povrchovú úpravu. 
Jediné čo nemá, je zásobovanie materiálom, ktorý opracováva. 

Materiál, ktorý môže spracovávať na finálne produkty je v rozľahlej sústave oddelených skladových hál niekde na povrchu, ale von mimo skladov nikto nemôže vyjsť. 
Keď sa táto pomyselná strojárska firma dostane do pripraveného skladu suroviny, postupne z neho povyberá a spracuje všetky kovové polotovary. 

Už keď začína spracovávať jeden zo skladov, nazývaný "úsek" ,partia iných pracovníkov má rozpracované výstavby spojovacích chodieb k ďalšiemu skladu. 
Tretia skupina pracovníkov sa postupne prepracováva k ďalšiemu skladu surovín na budúcu výrobu o 10 rokov, aby ho druhá partia mohla detailne pripraviť pre výrobu 5 rokov predtým než sa do neho výroba so svojimi strojmi presťahuje. Baníci sa v podzemí neustále sťahujú

Keď výrobná jednotka s frézami, sústruhmi spracuje všetok materiál v tom sklade, kde sídlia na 5 rokov, musí sa kompletne včítane sťahovania všetkých strojov premiestniť do novopripravenej haly - úseku. 
Partia prípravy sa predtým presunie do podrobnej prípravy iného úseku.

Lenže v tejto pomyselnej bani-strojárni za Vami zostávajú vyprázdené haly,  z ktorých ste už použili všetok materiál. Všetky tie haly aj so spojovacími chodbami sa musia udržiavať v takom stave, aby sa cez ne dalo prechádzať  do administratívnej budovy so šatňami, sprchami, jedálňou.  
Ako výroba pokračuje, zostáva vám stále viac prázdnych hál a chodieb na udržiavanie v prevádzkyschopnom stave. 
To je ten záves -nevýrobná sféra, vynútená údržba siete  .  

Keďže zásobovanie nemáte a nebudete mať, pri každoročnom sťahovaní všetkých strojov do novopripravených hál s materiálom máte enormné výdavky, aké iné podniky nepoznajú. 
Preto je plná ziskovosť baní možná len pri dobývaní veľmi drahých surovín, alebo ak máte mimoriadne bohaté ložisko suroviny. 
Takto to v baníctve funguje už tisícku rokov.

Rozprávať ľuďom, že môžeme všetko nakúpiť zo zahraničia je hlúposť. 
Vždy sa nájde niekto, kto povie - nepredám, sám mám málo. 
Skoro vždy sa nájde niekto, kto povie , predám, ale lacné to nebude. 

Najhoršie je, keď vznikne nejaká energetická kríza a všetci Vaši dodávatelia povedia - nepredáme, bo je kríza! 
V takom prípade ste v keli, a je čas vydať sa po žobraní a prosíkaní, ktoré nemusí byť úspešné.

 Energia - tepelná aj elektrická - je tovar. Tovar s ktorým sa obchoduje, a bez ktorého sa nezaobíde nikto z nás, ale zatiaľ sa nedá v malom rozsahu uskladňovať.
Ak nemáte vlastné zdroje energie, ste nahratí - vždy sa nájde niekto kto ich má, ten kto sa Vás pokúsi držať v šachu, vyšroubovať ceny. 
Tak to vo svete a v živote chodí.     

Ešte kto takéto bludy šíri: https://dennikn.sk/blog/829687/kto-zatvori-bane-a-kto-kasle-na-ne/
           

Komentáre